Stel dat je online een pakketreis hebt geboekt, bijvoorbeeld naar Curaçao? Maar de vakantie kan helaas niet doorgaan en moet daarom geannuleerd worden. Het reisbureau weigert je (volledig) betaalde reis terug te betalen. In deze blog leg ik uit wat jouw rechten zijn en wat je kunt doen als je in zo een situatie bent beland.
Als je online een product koopt (en in sommige gevallen ook voor diensten), dan geldt het wettelijke herroepingsrecht (soms wordt dit ook de bedenktijd genoemd). Het herroepingsrecht is in beginsel 14 dagen. In deze periode mag je de online aankoop zonder reden annuleren. De online-verkoper moet dan je geld teruggeven en het geleverde product terugnemen. Wil je meer weten over het herroepingsrecht? Klik hier voor meer informatie.
Voor veel geboekte online vakanties is het herroepingsrecht helaas uitgesloten. Dit is wettelijk bepaald. Dat betekent dat je de geboekte reis wel kunt annuleren, maar dat het reisbureau niet verplicht is al je geld terug te geven. Betekent dit dat je bij het annuleren van je vakantie al je geld kwijt bent? Nee, niet persé!
Dat zijn de volgende reizen:
Geen man overboord! Want annuleren, zoals hier eerder aangegeven, is gewoon mogelijk. De wet bepaalt dat je altijd de mogelijkheid moet hebben om een reis te kunnen annuleren zónder dat al je geld kwijt hoeft te zijn. In ruil daarvoor mag het reisbureau een annuleringsvergoeding in rekening brengen. De wet geeft aan dat de organisator een ‘passende en gerechtvaardigde beëindigingsvergoeding’ in rekening mag brengen. De achterliggende gedachte waarom het reisbureau een annuleringsvergoeding in rekening brengt, heeft te maken met de situatie dat het eventueel verlies en dus schade kan beperken.
De vraag of je een reis kunt annuleren, een annuleringsvergoeding moet betalen en hoe hoog die vergoeding is, wordt vaak beantwoord in de algemene voorwaarden. Het advies is om deze voorwaarden goed door te nemen, en het liefst voordat je de reis boekt. Zo weet je gelijk waar je aan toe bent als je de reis later wil annuleren.
Let op, die vergoeding moet wel redelijk zijn. Een annuleringsvergoeding (ook bij 100% van de totale reissom) wordt over het algemeen als redelijk gezien als dit het financieel nadeel van het reisbureau vertegenwoordigd. Indien een klant daarom vraagt, moet het reisbureau verantwoording afleggen waaruit het verlies of de schade bestaat. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak van rechtbank Midden-Nederland van 11 juli 2018 waarin een reisbureau informatie moest geven over de gemaakte kosten en de gederfde winst zodat hiermee vastgesteld kan worden of de annuleringsvergoeding als redelijk aangemerkt kan worden. In een andere uitspraak van rechtbank Overijssel van 14 september 2021 oordeelde de rechtbank hetzelfde
De wet bepaalt dat je in sommige, uitzonderlijke, omstandigheden recht hebt op volledige terugbetaling bij een geannuleerde reis en en dat je geen annuleringsvergoeding hoeft te betalen. Dat is alleen van toepassing in een situatie “indien zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis of voor het personenvervoer naar de bestemming, het recht de pakketreisovereenkomst vóór het begin van de pakketreis zonder betaling van een beëindigingsvergoeding te beëindigen.” (artikel 509, derde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek). In een uitspraak van rechtbank Noord-Nederland van 18 mei 2025 oordeelde rechtbank dat dit het geval was bij een familie die door COVID-19-pandemie niet kon of mocht reizen. Of er sprake is van een onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, zal altijd beoordeeld worden aan de concrete omstandigheden van het geval.
Je moet daarnaast altijd de mogelijkheid hebben om een reis te kunnen annuleren zonder dat je per direct de volledige annuleringskosten gelijk aan de totale reissom kwijt bent. Als je niet de mogelijkheid hebt om de reis te annuleren tegen een redelijke annuleringsvergoeding, dan kan zo een annuleringsregeling als onredelijk bezwarend of oneerlijk worden aangemerkt. Zie hiervoor een geschil dat beslecht werd door rechtbank Midden-Nederland waarbij de rechter oordeelde dat een regeling die altijd 100% van de annuleringsvergoeding in rekening brengt oneerlijk is en daarom vernietigd wordt. Doordat die regeling vernietigd wordt, hoeft de klant niets te betalen. Ook hiervoor geldt dat de concrete omstandigheden van het geval bepalend zijn voor de vraag of een annuleringsregeling oneerlijk of onredelijk bezwarend is en voor vernietiging in aanmerking komt.
Dat is wettelijk bepaald. Het reisbureau moet de klant in het overzicht, voordat de reis wordt geboekt en in de boekingsbevestiging, duidelijk en begrijpelijk informeren wat de inhoud van de annuleringsregeling is. Wordt dit niet of niet correct gedaan? Dan kan de rechter een sanctie opleggen, bijvoorbeeld vermindering van de annuleringsvergoeding. Dat gebeurde in een zaak die gerechtshof Den Bosch behandelde. Daarin overwoog het gerechtshof dat het reisbureau de klant niet goed had geïnformeerd over de annuleringsregeling. Daarom werd de annuleringsvergoeding met 25% verlaagd.
Heb je te maken met zo een situatie en wil je bijstand? Neem daarom gerust contact met ons op. Wij staan jou graag te woord.
FAIR Advocaten
Rijswijkseplein 786, 2516 LX Den Haag
070 204 00 28
yuce@fairadvocaten.nl