MENU

Wat moet je nou met een partij die zijn contractuele afspraken niet nakomt?

19 juli 2024

Op een mooie vrijdagmiddag, of ieder andere dag (en ongeacht of het een mooie dag is), besluiten jij en een andere partij; “laten wij een contract sluiten!”. Hierbij gaan jullie over en weer verplichtingen aan. Vaak moet de één iets doen (bijvoorbeeld iets leveren/maken) en betaalt de ander hiervoor. Een overeenkomst kun je praktisch over bijna alles sluiten (tenzij dat in strijd is met de wet, openbare orde of de goede zeden). Over het algemeen gaat dit altijd goed, op enkele na. Wat je dan ziet, is dat één van de partijen zijn deel van het contract niet, niet tijdig, niet volledig of gewoonweg niet goed nakomt. Heb je dan als partij die zijn deel wel is nagekomen gewoon pech?

Je hebt dan helaas wel pech. Maar deze pech ziet dan vooral op het feit dat die andere partij tegen beter weten in zijn afspraken niet nakomt. De wet geeft jou dan als contractspartij de bevoegdheid om die andere partij simpelweg te verplichten om zijn deel van de overeenkomst na te komen. Dit kun je zo nodig bereiken door dit te eisen bij de rechter. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat een klant zijn taxikosten niet wil betalen, een geldlener het geleende bedrag niet tijdig heeft terugbetaald of een stukadoor die zijn werk niet netjes heeft gedaan.

Voorbeeld
Een simpel voorbeeld. Je bent een organisator van een festival. Naar verwachting komen hiervoor duizenden mensen op af, vooral ook omdat er zeer bekende artiesten zullen optreden. Het kaartenverkoop vindt online plaats. Hiervoor heb je een website nodig. Je spreekt met de websitebouwer af dat de website uiterlijk 3 juni af moet zijn, omdat al reclame is gemaakt dat in de week van 4 juni het kaartenverkoop zal plaatsvinden. De websitebouwer verzekert jou; “de website zal zeker tegen die datum af en zelfs actief zijn!”. Daar blijkt achteraf niets van te kloppen. Sterker nog, de websitebouwer negeert jou compleet. Je kan niets anders; het kaartenverkoop op een andere manier is ook niet mogelijk. Het festival wordt daarom afgeblazen. Maar je moet nog wel alles betalen, van artiesten tot aan de locatie.

Schriftelijk in gebreke stellen
Kun je dan nu een procedure starten bij de rechter? Niet altijd. Je moet voor jezelf eerst nagaan of nakoming van de overeenkomst nog mogelijk is. Is dat het geval? Dan is het verstandig om de partij eerst schriftelijk aan te schrijven waarbij je hem een redelijke termijn geeft om de overeenkomst na te komen. Als de partij zich ook hier niet aan houdt, dan kun je een procedure starten om die partij dat te verplichten.

Nakoming niet meer mogelijk? Procedure starten
Is nakoming niet mogelijk, bijvoorbeeld door een keiharde afspraak over de leverdatum (zoals in het voorbeeld hierboven). Dan kun je een procedure starten. Voordat je naar de rechter gaat, moet je voor jezelf vervolgens vaststellen: “Wil ik mijn geld terug of heb ik door het onjuist handelen van de partij ook schade die ik vergoed wil krijgen?”.

Een partij handelt onjuist als hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen uit het gesloten contract. Dit wordt ook wel wanprestatie genoemd. Je kunt in dat geval de overeenkomst ontbinden en je geld terugkrijgen en/of een schadevergoeding eisen (als je ook schade hebt). In het voorbeeld van de website kun je allebei de kanten op gaan; de websitebouwer komt duidelijk zijn deel van de overeenkomst niet na en je hebt daardoor ook schade geleden. Let op: ook hiervoor geldt dat je de partij eerst schriftelijk in kennis stelt en hem een redelijke termijn geeft om de overeenkomst (als dit mogelijk is) nog na te komen. Het is in ieder geval altijd raadzaam om de contractspartij schriftelijk in kennis te stellen en dat je rechtsmaatregelen zult treffen.

Tips!
Ongeacht wat je nu met een andere partij afspreekt, moeten beide partijen hun deel van de overeenkomst netjes en op tijd nakomen. Doet één van de partijen dit, om welke redenen dan ook, niet?

  • stuur die de partij dan een schriftelijke ingebrekestelling waarin je hem een redelijke termijn geeft (14 dagen) om de overeenkomst na te komen;
  • heb je daardoor ook schade geleden? Vermeld dat dan ook in die brief!
  • weigert de partij om de overeenkomst na te komen of de schade te vergoeden of negeert hij jou? Wend je dan tot een advocaat die met jou kan bespreken welke vervolgstappen je kunt nemen.

Neem contact op met FAIR
FAIR heeft op dit terrein van het recht ruime ervaring. Indien je vragen hebt of bijstand nodig heeft, dan kun je gerust contact opnemen met ons kantoor.

FAIR Advocaten
Rijswijkseplein 786
2516 LX Den Haag
070 – 204 00 28
yuce@fairadvocaten.nl

menu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram