Elke huurder heeft wel eens te maken met gebreken in de woning, maar wat is dit nou? ‘’Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwacht van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.’’
Een lap vol tekst, maar het komt er kort gezegd op neer dat een gebrek uw huurgenot vermindert. Het is erg belangrijk om dit direct te melden bij uw verhuurder. Hoe sneller hoe beter. Als u te lang wacht met melden kan de verhuurder stellen dat het aan u toe te rekenen is: verwijten is, dat het probleem nog bestaat ofwel is verergerd. Het is van belang dit duidelijk per mail te vermelden en verzoeken om actie te ondernemen door de eigenaar/woningbouwcorporatie. U dient wel een redelijk termijn te geven.
Wat kunt u verwachten van een verhuurder na het melden van een probleem in uw woning? Het is van belang dat u een redelijke termijn geeft om actie te ondernemen. In de wet en rechtspraak wordt een termijn van 6 weken gehanteerd. Natuurlijk is dit in beginsel de regel, maar er zijn uitzonderingen mogelijk, zoals een enorme lekkage, waardoor uw woning onder water staat. Dan wordt een snellere actie van de verhuurder verwacht.
Hoe dan ook kunt u zich tot de Huurcommissie ofwel kantonrechter wenden om huurprijsvermindering te vorderen door het probleem dat is ontstaan. Via de Huurcommissie is een makkelijkere weg, echter deze ziet op sociale woningen en dient u leges van 25 euro te betalen om uw verzoek tot huurprijsvermindering te laten toetsen. Een advocaat staat normaliter een huurder niet bij tijdens de procedure bij de Huurcommissie en kan enkel om huurprijsvermindering vorderen bij de kantonrechter.
Wat als de verhuurder ineens het probleem toch verhelpt voordat u een procedure bent gestart? Dan mag u huurprijsvermindering vorderen bij de kantonrechter uiterlijk tot 6 maanden na het verhelpen van het probleem in de woning. Dit is een bescherming voor de verhuurder, zodat u niet jaren later nog met terugwerkende kracht huurprijsvermindering vorderen van jaren geleden. Dit is voor u natuurlijk een beperking, omdat het soms niet duidelijk is of en wanneer het probleem is verholpen en dat in huurzaken de tijd snel kan verstrijken, waardoor u te laat kunt zijn met het beginnen van een procedure. Dit is erg belangrijk om in de gaten te houden! Ook is het belangrijk dat u bewijs heeft dat er überhaupt problemen zijn in de woning. Enkel melden van de problemen is niet voldoende om huurprijsvermindering toegewezen te krijgen!
Het is verstandig om een advocaat in de arm te nemen indien u een probleem in de woning heeft gemeld bij de verhuurder en de verhuurder niet binnen 6 weken dit heeft geprobeerd te herstellen. U heeft dan wellicht recht op huurprijsvermindering dan wel schadevergoeding. U kunt eerst nagaan of u een sociale woning huurt en dan kunt u zich eerst wenden tot de Huurcommissie, die stuurt dan een expert op om te bepalen of u recht heeft op huurprijsvermindering.
Heeft u te maken met zo een situatie? Of wenst u informatie over de mogelijkheden om alternatieven voor te stellen. Ontdek hoe de advocaten van FAIR Advocaten u kunnen ondersteunen. FAIR Advocaten is zowel 2023 als 2022 winnaar geworden van de Review Awards van Advocaatscore waarin zij het hoogst is beoordeeld op cliënttevredenheid. In 2023 stonden vijf van onze advocaten in de top 10 best beoordeelde advocaten van Nederland. Lees hier de reviews! Het kennismakingsgesprek van een half uur is geheel vrijblijvend en gratis! Wilt u wellicht andere blogs lezen over het huurrecht? Lees dan ook bijvoorbeeld onze blog over dringend eigen gebruik!
Rijswijkseplein 786
2516 LX Den Haag
070 – 204 00 28
jevtovic@fairadvocaten.nl